Postmodernismus

Z Vždy Nahoře
Přejít na: navigace, hledání

Postmodernismus

  • od 60. let - po-modernismu (ten je příliš formální, vytratil se lidský rozměr)
  • negativní postoj k pouhému formálnímu experimentování
  • ve filozofii: J. DERRIDA / Jean Francois LYOTARD - tradiční prostředky našeho myšlení nestačí k tomu, abychom pochopili situaci kolem sebe
  • díky rozvoji vědy je svět příliš složitý - nechápeme celek, člověk je zmatený
  • kritizuje převahu racionalismu
  • literární souvislosti:
    • 1) Proti moderně a avantgardě
    • 2) Dílo těší masy i náročné čtenáře (M. KUNDERA chce spojit epiku s meditací)
    • 3) Spojování různých stylů a žánrů
    • 4) Mystifikace
    • 5) Umožňuje velké množství interpretací
  • PM autoři: J. FOWLES, J. KŘESADLO, J. KRATOCHVIL, V.JAMEK, S. RUSHDIE, T. PYNCHON, U. ECO, M. KUNDERA, K. VONNEGUT, V. NABOKOV, J. IRVING, W. ALLEN, S. SPIELBERG, M. VIEWEGH
  • M. KUNDERA - román je syntéza, zachytí mnohoznačnost a relativitu lidského života
  • euroatlantická civilizace je příliš sebestředná atní kultury by měla začít považovat za rovnocenné
  • lze se vůbec dobrat obecné pravdy?
  • svět = text, který každý čte jinak - soutěž na trhu "historek"
  • v představě postmodernismu mizí rozdíl mezi realitou a fikcí
  • v postmoderních dílech texty o textech
  • ruší odstup umění od masové literatury
  • ECO - požadavek spolupráce tvůrce a vnímatele
  • M. KUNDERA - nepíšu o realitě, ale o možnostech bytí
  • IRVING aj. - motivy psaní o psaní
  • Postmodernismus vyznává radikální pluralitu - neexistují "věčné" pravdy
  • hudba, komiks, sci-fi
  • výpůjčky z jiných děl + aluze
  • dílo a autor mají být od sebe odděleni (M. KUNDERA)
  • čtenář je spolutvůrce, dílo tedy není nikdy dokončeno
  • důraz na samotný proces tvorby víc než na výsledek
  • atraktivní prvky s ironickým odstupem
  • MILAN KUNDERA - nezachovává časovou souslednost, úvahy nad dějem
    • IDEOLOGIE X IMAGOLOGIE
    • GOETHE, HEMINGWAY
    • kýč
    • Slovník nepochopených slov